تبلیغات
اندیشه های ژئوپلیتیک - نقش صنعت توریسم در توسعه ی اقتصادی

اندیشه های ژئوپلیتیک

همانطور که نادیده گرفتن تهدیدات ژئوپلیتیک آفت منافع ملی می باشد،امنیتی تلقی نمودن فرصتهای ژئوپلیتیک نیز زیان آفرین است.

دوشنبه 11 فروردین 1393

نقش صنعت توریسم در توسعه ی اقتصادی

نویسنده: جهانگیر حیدری   طبقه بندی: جغرافیای سیاسی، 

نقش صنعت توریسم در توسعه ی اقتصادی

بررسی­ها نشان می دهد كه صنعت توریسم در دنیا، اكنون سومین صنعت پردرآمد پس از نفت و خودروسازی است (طیبی، 86:1388). سازمان جهانی جهانگردی(UNWTO) در پایان قرن بیستم میلادی صنعت گردشگری را در ردیف نخست صنایع كسب كننده درآمد صادراتی معرفی كرد و رقم صادرات آن به حدود 550 میلیارد دلار رسید و امروزه نیز گردشگری در ردیف سه صنعت عمده صادراتی جهان قرار دارد. نرخ رشد صنعت گردشگری تا دوره 2020 میلادی به طور متوسط دو برابر رشد متوسط جهانی برآورد می­گردد. براساس برآورد بانك جهانی میزان ثروت جهان تا سال 2020 سالیانه 3/0 رشد خواهد كرد، در حالی كه تعداد گردشگران بین المللی سالیانه 1/4درصد رشد خواهد كرد(رنجبریان، زاهدی،47:1388). لذا اینک به منظور تنوع بخشیدن به منابع رشد اقتصادی و درآمدهای ارزی و هم چنین ایجاد فرصت های شغلی جدید در دولت هریم کوردستان، توسعه صنعت گردشگری از اهمیت فراوانی برخوردار است. چرا که توسعه گردشگری، به ویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته، عامل موثری در مقابله با فقر است و موجب افزایش درآمد قشرهای مختلف، کاهش بیکاری و رونق اقتصادی و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی مردم و افزایش رفاه اجتماعی می شود. بررسی­ها نشان می­دهد که ارزهای به دست آمده از فعالیت­های گردشگری، در تنظیم تراز پرداخت­های بسیاری از کشورها، به ویژه کشورهای کمتر توسعه یافته که معمولاً وابسته به یک محصول اند، موثر واقع شده است (کاظمی، 7:1386).

امروزه دولت ها با استفاده از میزان توانایی و قدرتی که در استفاده از منابع طبیعی و انسانی خود دارند میزان توسعه یافتگی انها نیز مشخص می شود. پیشرفته ترین کشورها انهایی هستند که بیشترین قدرت را از نظر سیاسی، نظامی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارند. از جمله عواملی که در توسعه اقتصادی، فرهنگی و... کشورها تاثیرگذار است صنعت توریسم، توانایی و قدرت دولتها در جذب گردشگر می باشد. در حال حاضر "مکان گزینی جغرافیایی گردشگران و مقاصد توریستی کاملاً توجیه امنیتی به خود گرفته است. در حقیقت کشورها و مناطق استراتژیکی از طریق جذب هر چه بیشتر گردشگر و جذب سرمایه برای ارائه تسهیلات و خدمات گردشگران، امنیت خود را تضمین نموده اند. این ابزار اقتصادی و فرهنگی، ژئواستراتژی گردشگری را تقویت نموده و توزیع جغرافیایی بازارهای هدف و مقاصد گردشگری را برای رسیدن به امنیت پایدار جهانی تقویت می کند (چرا که لازمه توسعه یافتگی، امنیت پایدار است) در این میان، ژئوپلیتیک توریسم تلاش دارد تا بر اساس بازار رقابت حاکم بر تجارت بین المللی توریسم، اقدام به جذب گردشگر و متعاقب آن جذب سرمایه در راستای سیاستها و استراتژی های مدون اقتصادی به منظور توسعه منطقه ای جهت رسیدن به رفاه هر چه بیشتر مردم نماید. اگر در اتخاذ تصمیمیات سیاسی، ملاحظات گردشگری در نظر گرفته شود، ژئوپلیتیک گردشگری محقق خواهد شد(مکهویی و دیگران،2:1390) دولت ها در قرن بیست و یکم با توجه به تجربیات گذشته نظام جهانی، گفتمان اقتصادی – سیاسی را در راس ارتباطات میان خود قرار داده­اند و به دنبال تامین زندگی رفاهمند برای شهروندان خود می­باشند. ابعاد جهانی، منطقه­ای و محلی برای توسعه، که کشورها در سیاست گذاری خودشان دنبال می­کنند بر گرفته از جایگاه سرزمینی انها می باشد که قدرتمندی و توانایی آنها را توجیه می کند. زیر ساخت ها و پتانسیل های محیط طبیعی و منابع در این قدرتمندی حائز اهمیت فوق العاده است. در واقع، انسان و زمین دو عامل جدا نشدنی از هم می باشند. از این رو اهمیت زمین برای انسان، و تعامل مشترک انها با هم، انسان کنجکاو را در طی سالیان متوالی به سوی شناخت زمین و محیط پیرامون خود رهنمون می سازد که خود عامل مهمی در کشف رازهای درونی زمین و شناخت احوال پیشینیان انسان می باشد. یکی از مهمترین مباحثی که امروزه توجه دولت مردان را به خود معطوف کرده است زمین و منابع طبیعی موجود در آن می باشد که به نوبه خود نقش بسیار مهمی را در صنعت توریسم ایفا می نماید که از طریق آن بسیاری از کشورهای جهان به منبع درآمدی مطمئن و پر رونق اقتصادی ان دست یافته­اند (قرخلو،133:1387).

به طوری که آمارها نشان می دهد در سال 2007م بیش از 903 میلیون نفر در دنیا به قصد گردشگری مسافرت کرده اند. این رقم درمقایسه با سال 2006م رشدی برابر با 6/6 درصد داشته است. این موضوع گویای افزایش و اهمیت این صنعت در دنیای امروز است. چرا که گردشگری بین المللی با پیشرفت ارتباطات بیش از هر زمانی رو به گسترش است. به طوری که سهم درآمد ایجاد شده از گردشگری بین المللی 6 درصد از کل صادرات جهان را تشکیل می دهد. در قرن حاضر، گردشگری یکی از بزرگترین صنایع جهان محسوب می شود. طبق اعلام آمار سازمان گردشگری جهانی تنها در زمینه ی گردشگری بین المللی 613 میلیون گردشگر ورودی در سال 1997 وجود داشته است که در آمد حاصل از آن مطابق 448 بیلیون بوده است. این آمار در دهه ی حاضر نیز سیر افزایشی داشته است(قالیباف،1391: 2).

نویسندگان

اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها
  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :