تبلیغات
اندیشه های ژئوپلیتیک - رسانه و سیاست خارجی

اندیشه های ژئوپلیتیک

همانطور که نادیده گرفتن تهدیدات ژئوپلیتیک آفت منافع ملی می باشد،امنیتی تلقی نمودن فرصتهای ژئوپلیتیک نیز زیان آفرین است.

دوشنبه 24 شهریور 1393

رسانه و سیاست خارجی

نویسنده: جهانگیر حیدری   طبقه بندی: جغرافیای سیاسی، 

مک لوهان، تاریخ بشر را به سه دوره، یعنی عصر فرهنگ شفاهی، عصر تمدن چاپی و عصر تمدن الکترونیک تقسیم کرده و می­گوید: در عصر الکترونیک، قدرت در دست صاحبان شبکه­های تلوزیونی و شبکه­های کامپیوتری و ماهواره­هاست. کاردکرد اساسی و بنیادین رسانه­ها عبارت است از بازنمایی واقعیت­های جهان خارج برای مخاطبان، زیرا اغلب دانش و شناخت ما از جهان به وسیله­ی رسانه­ها ایجاد می­شود و درک ما از واقعیت به واسطه میانجی­گری روزنامه­ها، تلوزیون، تبلیغات، فیلم­های سینمایی و... شکل  می­گیرد (پیشگاهی­فرد و قدسی،1389: 51) امروزه پیشبرد سیاست­خارجی و دیپلماسی بیش از پیش به میزان تأثیرگذاری تاکتیک­های خبری و رسانه­ای وابسته شده است. چنان­که هرقدر این تاکتیک­ها و پوشش خبری پر قدرت­تر و تأثیرگذارتر طراحی و منتشر شوند، چرخ­های سیاست­خارجی روان­تر می­چرخد. توسعه فنآوری­های نوین ارتباطات و اطلاعات ماهیت فعالیت­های دیپلماتیک را دگرگون ساخته است و در آغاز هزاره سوم «دیپلماسی رسانه­ای» به عنوان یکی از شاخه­های اصلی فعالیت­های دستگاه دیپلماسی و سیاست­خارجی پدیدار شده است (بزرگمهری و نعمتی،1390: 141) رسانه­های خبری می­توانند در مواقع رخداد فجایع و بحران­های انسانی حکومت را تکان دهند و در جهت مداخله در این بحران­ها به حرکت وادارند. در واقع رسانه­ها با تأثیرپذیری از یکی از طرفین، از طریق نوعی قالب­دهی، واقعیت را بازسازی می­کنند و به مخاطبان خود ارائه می­کنند(همان:143)

از دیگر سو، هرگاه بین نخبگان به قدر کافی وفاق وجود داشته باشد و سیاست ها به قدر کافی از صراحت و قطعیت برخوردار باشند، باید منتظر تأثیرپذیری رسانه­ها از نخبگان باشیم. اما هنگامی که بین نخبگان، وفاق وجود ندارد و سیاست­ها هم از صراحت و قطعیت کافی برخوردار نیست، امکان تأثیرگذاری رسانه­ها بر سیاستمداران بیشتر خواهد بود. نیز هر تلاشی برای محدود ساختن آزادی رسانه­ها هزینه­های سیاسی سنگینی به دنبال خواهد داشت، زیرا شهروندان که شاید چندان هم در بند دقت اخبار نباشند، شدیداً از امتیاز دریافت اطلاعات از منابعی که تابع دولت نباشند دفاع می­کنند. به همین دلیل است که دولت­های اقتدارگرا بازنده جنگ بر سر رسانه­ها در عصر اطلاعات هستند (بزرگمهری و نعمتی،1390: 150). از طرفی امکان نشر اطلاعات و تصاویر از طریق ماهواره، نوارهای ویدیویی، یا اینترنت به طور چشمگیری گسترش یافته است چنان که مسکوت گذاشتن یا سانسور اخبار در مراکز عمده شهرهای کشورهای اقتدارگرا روز به روز دشوارتر می­شود، بخصوص در مناطقی که نخبه­های تحصیلکرده و جایگزینان احتمالی قدرت زندگی می­کنند.

نویسندگان

اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها
  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :