تبلیغات
اندیشه های ژئوپلیتیک - ابتکارات برخی شهرها برای ایجاد شهرهای بدون خودرو

اندیشه های ژئوپلیتیک

همانطور که نادیده گرفتن تهدیدات ژئوپلیتیک آفت منافع ملی می باشد،امنیتی تلقی نمودن فرصتهای ژئوپلیتیک نیز زیان آفرین است.

مقدمه

بسیاری از برنامه‌ریزان شهری بالاخره به این امر اذعان کرده‌اند که خیابان‌ها باید برای مردم طراحی شوند نه فضایی برای جولان دادن قطعات بزرگ فلزات مرگبار. بعد از بیش از یک قرن زندگی با خودرو، برخی شهرها به تدریج به این امر واقف گردیده‌اند که خودرو جایی در بافت شهری ندارد. شهر، فقط یک فضای مملو از مه دود با ترافیک و ازدحام کشنده و آزار دهنده نیست، حتی خودروها یک شیوه مناسب برای رفتن به اطراف نیستند. ترافیک در لندن امروز کندتر از یک دوچرخه‌سوار متوسط (یا درشکه) حرکت می‌کند. مسافران هر روزه در لس آنجلس سالانه 90 ساعت از وقت‌شان را در ترافیک سپری می‌کنند. یک مطالعه در انگلیس نشان داد که رانندگان 106 روز از زندگی خود را به دنبال جای پارک هستند.

در حال حاضر شمار زیادی از شهرها تلاش می‌کنند از طریق جریمه، طراحی بهتر، برنامه‌های جدید و در مورد شهر میلان، حتی پرداخت به مسافران هر روزه برای گذاشتن خودروی خود در خانه و استفاده از قطار، از شر خودرو در محله‌های خاص خلاص شوند. جای تعجب نیست که تغییرات در پایتخت‌های اروپایی که صدها و یا هزاران سال پیش از اختراع اتومبیل طراحی شده بودند خیلی سریع اتفاق می‌افتد. حذف خودرو در حومه‌های شهری آمریکا که برای رانندگی طراحی شده بودند، مشخصا چالش بزرگ‌تری است. چند شهر دوستدار خودرو از جمله سـیدنیدراسترالیابه سـمت دیگری حـرکت مـی‌کنند و فضـای مخصوص عابر پیاده در برخی از خیابان‌های مرکزی شهر را حذف کرده‌اند؛ بنابراین فضای بیشتری برای اتومبیل وجود دارد. در اینجا به تعداد معدودی از شهرهای پیشرو که به سمت محله‌های بدون خودرو حرکت کرده‌اند اشاره شده است.

مادرید

مادرید در حال حاضر تردد خودرو در برخی خیابان‌های شهر را ممنوع کرده است. در این منطقه با وسعت بیش از حدود دو کیلومتر مربع، ساکنان محلی مجاز به رانندگی هستند، اما هر فرد دیگری که با خودرو وارد این منطقه شود با جریمه 100 دلاری مواجه خواهد شد. این یک گام از طرح بزرگ‌تری برای ایجاد فضاهای پیاده‌محور در مرکز مادرید طی پنج سال آینده است. 24 خیابان از شلوغ‌ترین خیابان‌های شهر برای پیاده‌روی و نه رانندگی مجدداً طراحی شدند. علاوه بر بازطراحی خیابان، به طریق دیگری نیز از ورود اتومبیل جلوگیری می‌شود. در حال حاضر خودروهای آلوده کننده و دودزا در شهر ناچار به پرداخت هزینه بیشتری برای پارک هستند.

پاریس

سال گذشته، زمانی که سطح مه دود در پاریس به اوج رسید، این شهر تا حدودی تردد خودروهای با پلاک زوج را ممنوع کرد. در نتیجه این امر، آلودگی در برخی از مناطق حدود 30٪ کاهش یافت. در حال حاضر این شهر در نظر دارد رانندگی را برای همیشه در مرکز شهر ممنوع کند. در مرکز شهر، افرادی که در مناطق محلی زندگی می‌کنند قادر نخواهند بود در تعطیلات آخر هفته رانندگی کنند و این قانون به زودی در کل هفته به اجرا در خواهد آمد. شهردار پاریس قصد دارد تا سال 2020، تعداد خطوط دوچرخه‌سواری در شهر را به دو برابر برساند، خودروهای دیزلی را ممنوع کند و برخی از خیابان‌های پر ترافیک شهر را به خودروهای برقی و سایر وسایل نقلیه فوق العاده کم انتشار محدود نماید. تعداد رانندگان هم اکنون در شهر کاهش یافته است. در سال 2001، 40 درصد پاریسی‌ها مالک خودرو نبودند و در حال حاضر این رقم به 60 درصد رسیده است.

چنگدو

یک شهر اقماری برنامه ریزی شده جدید در جنوب غربی چین می‌تواند به عنوان الگویی برای یک حومه مدرن قلمداد شود: به جای طراحی‌هایی که چاره‌ای جز رانندگی برای افراد نمی‌گذارند، خیابان‌‌ها طوری طراحی شده‌اند تا بتوان با 15 دقیقه پیاده‌روی به هر مکان و موقعیتی دسترسی داشت. این طرح‌ها که توسط معماران اهل شیکاگو، آدریان اسمیت و گوردون گیل طراحی شده‌اند، کاملاً تردد خودروها را محدود نکرده‌اند، اما وسایل نقلیه موتوری تنها در نیمی از خیابان‌ها اجازه تردد خواهند داشت. این شهر از طریق حمل و نقل عمومی با شهر بزرگ‌تر نزدیک چنگدو مرتبط است. از جمعیت پیش‌بینی شده 80 هزار نفری این شهر، اغلب افراد در مناطق محلی مسیر منزل تا کار را پیاده طی می‌کنند. اتمام این پروژه در اصل برای سال 2020 برنامه ریزی شده بود، اما ممکن است با تاخیر مواجه شودکه دلیل این تأخیر موضوعات منطقه‌بندی است.

هامبورگ

هر چند هامبورگ قصد ندارد که تردد خودروها را در مرکز شهر ممنوع کند، اما به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده که رانندگی نکردن آسان‌تر و راحت‌تر باشد. یک "شبکه سبز" جدید طی 15 تا 20 سال آینده تکمیل خواهد شد که تمام پارک‌های سراسر این شهر را بهم متصل خواهد نمود و دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی را در هر نقطه از شهر امکان‌پذیر خواهد ساخت. این شبکه، 40 درصد از فضای شهر را شامل خواهد شد. شهر هامبورگ همچنین بخش‌هایی از بزرگراه فوق‌العاده شلوغA7 را با پارک‌ها پوشش خواهد داد، تا محله‌هایی که زمانی عبور پیاده از آنها دشوار بود بزودی به مکان‌های دلپذیر تبدیل شوند.

هلسینکی

پیش‌بینی می‌شود که موجی از ساکنان جدید طی چند دهه آینده به هلسینکی هجوم آورند، اما با ورود افراد بیشتر، خودروهای کمتری در خیابان‌های این شهر اجازه تردد خواهند یافت. این شهر، طرح جدیدی ارائه داده که به موجب آن حومه‌های وابسته به خودرو را به جوامع متراکم و قابل پیاده‌روی تبدیل نموده و این مناطق را از طریق حمل و نقل عمومی سریع‌السیر به مرکز شهر متصل کند. همچنین، خدمات جدید جابجایی مبتنی بر تقاضا برای زندگی آسان و راحت و بدون خودرو در این شهر ارائه شده است. یک برنامه کاربردی جدید در حال آزمایش اکنون به شهروندان این امکان را می‌دهد که بلافاصله با یک دوچرخه، خودرو، یا تاکسی اشتراکی تماس بگیرند و یا به نزدیک‌ترین اتوبوس یا قطار دسترسی پیدا کنند. این شهر امیدوار است طی یک دهه، مالکیت خودرو را کاملاً غیر ضروری سازد.

میلان

شهر پوشیده در مه و دود غلیظ میلان، در حال آزمایش شیوه جدیدی برای دور نگه داشتن خودروها از مرکز این شهر است. اگر مسافران هر روزه وسایل نقلیه خود را در خانه بگذارند، کوپن رایگان حمل و نقل عمومی دریافت خواهند نمود. یک جعبه متصل به اینترنت بر روی داشبورد، موقعیت خودرو را ردیابی می‌کند، بنابراین هیچ کس نمی‌تواند تقلب کند و برای رفتن به محل کار رانندگی کند. هر روز که فرد خودروی خود را در خانه باقی بگذارد، شهرداری یک کوپن به اندازه قیمت بلیط سوار شدن به اتوبوس یا قطار برای وی ارسال می‌کند.

کپنهاگ

چهل سال پیش، ترافیک در کپنهاگ همانند هر شهر بزرگ دیگری بسیار سرسام آور و آزار دهنده بود. تعداد دوچرخه سواران این شهر 9 برابر بیشتر از پرتلند در ایالت اورگان (شهری با بیشترین تعداد دوچرخه‌سوار در آمریکا) می‌باشد. کپنهاگ ایجاد مناطق عابر پیاده را در دهه 1960در مرکز این شهر آغاز نمود و مناطق بدون خودرو در کمتر از چند دهه بعد در سراسر شهر گسترش یافت. این شهر در حال حاضر دارای بیش از 320 کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری، با شاهراه‌های دوچرخه‌سواری جدیدِ در حال ساخت برای دسترسی به حومه اطراف می‌باشد. این شهر یکی از پایین‌ترین نرخ مالکیت خودرو در اروپا را داراست.

هیچ یک از این شهرها هنوز برنامه‌ریزی نکرده‌اند که به طور کامل بدون خودرو شوند و ممکن است این امر هرگز اتفاق نیفتد. اما این احتمال وجود دارد که شهرهای آینده حداقل یک ناوگان کوچک خودروهای برقی خودکار را مدیریت کنند که می‌تواند برخی چالش‌های کنونی در مورد پارکینگ، ازدحام و آلودگی را از بین ببرد. بدیهی است که برنامه‌ریزان شهری در نهایت باید به این امر اذعان کنند که خیابان‌ها نه برای خودروها بلکه برای مردم طراحی شده‌اند.

منبع:

·   www.fastcoexist.com/3040634/7-cities-that-are-starting-to-go-car-free

 

نویسندگان

اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها
  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :