تبلیغات
اندیشه های ژئوپلیتیک - مطالبات مغفول جامعه فرهنگی

اندیشه های ژئوپلیتیک

همانطور که نادیده گرفتن تهدیدات ژئوپلیتیک آفت منافع ملی می باشد،امنیتی تلقی نمودن فرصتهای ژئوپلیتیک نیز زیان آفرین است.

دوشنبه 14 اردیبهشت 1394

مطالبات مغفول جامعه فرهنگی

نویسنده: جهانگیر حیدری   

در طول چند سال گذشته و به تبع گشودگی فضای سیاسی کشور، تحرکاتی مدنی و مسالمت آمیز از جانب جامعه فرهنگی کشور ظهور بروز نموده ‌است. این تحرکات و واکنش ها طبیعی است سیری سینوسی پیموده است، به عبارتی دیگر در هر برهه‌ای از زمان که فضای سیاسی کشور بازتر و شرایط برای واکنش‌های مدنی مهیا تر بوده است، اوجگیری طرح مطالبات جامعه فرهنگی به شیوه های مدرن تر و منسجم تر شاهد بوده ایم.

اما آنچه از همه مهمتر است،تحلیل محتوای مطالبات جامعه فرهنگی است. چراکه مطالبات و سنخ شناسی خواسته های افراد، نشان از اولویت‌های شغلی و دغدغه‌های روزمره آنهاست. امروزه شاهد هستیم که سنخ مطالبات جامعه فرهنگی، عمدتا صنفی و معیشتی است. یعنی جامعه فرهنگی کشور در مرتفع سازی نیاز های فیزیولوژیک و ابتدایی خود ناکام و ناتوان بوده است. تورم، شکاف طبقاتی، فسادهای اقتصادی، رانت های سیاسی، جذابیتها و منافع دستیابی به قدرت سیاسی و.... نیز از طرفی احساس محرومیت نسبی اقتصادی وسیاسی را در وجود فرهنگیان تعمیق و توسعه بخشیده است. بنابراین شخص معلم از مجرا و توسل به مشارکت‌های مدنی از قبیل اعتصاب، تحصن، تحریم و... واکنشهایی نشان داده و از موضع انفعال بیرون‌می جهد. به نظر می رسد همانطور که جامعه دانشجویی کشور به نماد آزادی خواهی های سیاسی مبدل گشته است، شرایط به سمتی در جریان است که جامعه فرهنگی نیز به نماد برابری خواهی های معیشتی و رفاهی مبدل گردد. چنین برچسبی به نظر می رسد به حال جامعه و جایگاه فرهنگیان مضر باشد، چرا که مطالبات اولاتر و در خور شأن معلم مغفول ومهجور می ماند. امروزه شاهدیم که مطالباتی به قرار ذیل در لیست اولویت ها و خواسته های فرهنگیان کمتر دیده می شود:

1ـ مطالبه ی اعطای حق مأمور به تحصیلی به منظور ادامه تحصیل در مقاطع و مدارج بالاتر

2ـ مطالبه ی بازنگری در تدوین و تالیف و محتویات کتب درسی. حذف نمادهای ملی وتاریخی، کیفیت پایین محتوا و... از این دست است. هویت ملی و پایه های انسجام بخش هر کشوری از مدرسه، با ابراز کتاب و محتویات آن و به وسیله ی معلم شکل می یابد و ریشه میدواند.

3ـ تدریس زبان علمی دنیا ـ انگلیسی ـ از پایه‌های ابتدایی و تعویض کتب درسی انگیسی رایج با نمونه های استاندارد بین‌المللی

4ـ استخدام کادری مجرب و معلمینی حرفه ای و توانمند به منظور دست‌یابی به هدف فوق، به گونه ای که دانش آموز ما در پایان مقطع ابتدایی قادر به تکلم به زبان علمی دنیا باشد.

6ـ رفع تبعیض های شغلی یا دست کم، کم رنگ نمودن تبعیض های شغلی از لحاظ ساعت کاری، امروزه یک استاد دانشگاه با ده ساعت تدریس موظفی مواجه است در حالی که معلمین حداقل بیست و چهار ساعت. این ساعت در مدارس ابتدایی بیست و پنج ساعت می باشد.

7ـ فراهم سازی شرایط به منظور ادامه تحصیل فرهنگیان در دانشگاه فرهنگیان در مقاطع فوق لیسانس و دکتری

8ـ به کارگیریِ فرهنگیان دارای مدارک دکتری تخصصی در دانشگاه فرهنگیان و ممانعت از حضور غیر فرهنگیان به منظور تدریس در این دانشگاه

9ـ هوشمند سازی مدارس و تجهیز فضاهای آموزشی به اینترنت، کارگاه ها و آزمایشگاه های پیشرفته و...

10ـ تغییر چارت اداری ـ آموزشی، و نسبت بین معلم و دانش آموز؛ حجم و تراکم بالای دانش آموزان در کلاس های درس، منجر به عدم تعادلی می گردد که امنیت روانی و انرژی مثبت شخص معلم را تحلیل می برد. امروزه نظر بر این است که نسبت یک معلم به بیست شاگرد یا بیشتر به یک عدم تعادل طبیعی بین یاددادن و یادگرفتن منجر می شود (اندرسون،1386: 29). این در حالی است که کلاس های نظام آموزشی ما با تراکم بالای سی و حتی سی و پنج نفر مواجه می باشند.

11ـ اجرای اصول معطل مانده ی قانون اساسی در رابطه با آموزش زبان مادری در مناطق دو زبانه

12ـ فراهم سازی و بسترسازی بهترِ شرایط تحصیل رایگان و نظارت بیشتر و متمرکز تر بر مدارس غیر انتفاعی

13 ـ بر طرف سازی و زدودن دیدگاه های مبتنی بر هزینه بر بودن وزارت آموزش و پرورش، آموزش و پرورش در هر جامعه ای سرمایه های انسانی آن جامعه در اختیار دارد که به مراتب از سرمایه های مادی و پولی به منظور نهادینه سازی و استقرار توسعه پایدار در هر جامعه ای، اولاتر، کاراتر و مفیدتر است.

14ـ توسعه و ترویج انتشارات اختصاصیِ مربوط به آموزش و پرورش و افزایش مجلات و فصلنامه های علمی ـ پژوهشی با نظارت آموزش و پرورش و با عناوین مختلف، در این راستا چه بهتر که فصلنامه ای علمی ـ پژوهشی با عنوان مطالبات شناسی آموزش و پروش دایر و رایج گردد.

و...

اما چرا و به چه دلیل در طرح مطالبات از جانب فرهنگیان، چنین خواسته های کم رنگ و کم رمق است، واقعیت این است که این نیازها در سطح بالاتری در هرم سلسله مراتبی نیازهای بشر قرار دارند. شخص فرهنگی ما تا آن هنگام که در برآورده نمودن نیازهای اولیه و معیشتی خود ناکام باشد، قادر نخواهد بود چنین مطالباتی را به سطور فوقانی لیست درخواست هایش بیافزاید.

چنین وضعیتی جامعه علمی کشور، و فرایند توسعه و پیشرفت در جوانب پرشمار آن را با خطری جدی مواجه می نماید. از نمودهای چنین وضعیتی کیفیت پایین علم و مدارک، بازار داغ خرید و فروش پایان نامه و مقالات و تألیفات ، فراوانی طرح های نیمه کاره و ورشکسته و هزاران معضل و مشکل دیگر است. به نظر می رسد اگر بخواهیم به جامعه ای توسعه یافته و پیشرفته مبدل گردیم، یکی از اصول اصلی آن تأمین جامعه فرهنگی از لحاظ معیشتی در بالاترین سطح آن است، قدم دوم تشویق این جامعه به طرح مطالبات سطح بالاتر و پاسخ گویی به موقع و پوشش مطلوب آن مطالبات می باشد.

 همانطور که یک قاضی از نظر مالی باید چنان تأمین باشد که چیزی به اسم رشوه به ذهنش خطور نکند!!!! یک معلم هم چنان باید تأمین باشد که به غیر از تمرکز بر توسعه و پیشرفت و تعالی جامعه، دغدغه ای دیگر نداشته باشد.

نویسندگان

اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها
  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :