تبلیغات
اندیشه های ژئوپلیتیک - تحلیلی بر انتخاب مجدد آقای لاریجانی به عنوان ریاست مجلس دهم

اندیشه های ژئوپلیتیک

همانطور که نادیده گرفتن تهدیدات ژئوپلیتیک آفت منافع ملی می باشد،امنیتی تلقی نمودن فرصتهای ژئوپلیتیک نیز زیان آفرین است.


ریاست مجلس بر اساس قوانین دارای اختیاراتی است که به طور کلی در سه دسته می توان آن اختیارات را دسته بندی نمود:

اول: وظایف و اختیارات مرتبط با مجلس شورای اسلامی،

ب: وظایف و اختیارات مرتبط با سایر قوا و نهادهای حکومتی،

ج: وظایف و اختیارات مرتبط با نهادهای فراقوه ای (ملی)،

در مجلس دهم حداکثر 290 کرسی نمایندگی به منتخبین ملت تعلق گرفت. ترکیب سیاسی مجلس از این قرار است که اصلاح طلبان با 119 کرسی، اصولگرا 83،  مستقلین 81 کرسی و اقلیت های مذهبی 6 کرسی را به خود اختصاص دادند. در این بین یک کرسی از کرسی های اصلاح طلبان که متعلق به مینو خالقی ، منتخب اصلاح طلب حوزه ی اصفهان بود حذف گردید و آرای ایشان باطل اعلام شد.

با توجه به ترکیب سیاسی مجلس، اصلاح طلبان به اولین گام و اولین مرحله ی پیروزی خود دست یافتند. زیرا تغییر 75 درصدی ترکیب جدید مجلس نسبت به مجلس نهم و مهندسی معکوس به منظور جلوگیری از ورود تندروها و جبهه ی پایداری به مجلس دهم نخستین هدف و نخستین پیروزی اصلاح طلبان بود.

اما هرچند آمار و ارقام از سهم بالای اصلاح طلبان و حامیان دولت موسوم به لیست امید در مجلس دهم در قیاس با اصولگرایان و مستقلین حکایت داشت، بدیهی بود که بنابه دلایلی نمی توان بر این آمار، در روند جریان سازی های مجلس و بخصوص موضوع انتخاب ریاست مجلس تکیه نمود. دلایل از این قرار بود که در جریان رد صلاحیت های گسترده ی چهره های شاخصِ اصلاح طلب، از ورود نیروهای وفادار و شاخص اصلاحات به صحنه ی رقابت ممانعت به عمل آمد، بدین دلیل جریان اصلاحات به علت عدم واگذاری عرصه ی رقابت به نیروهای چراغ خاموش جبهه ی پایداری و دیگر تندروها، از چهره های معتدل و متمایل به اصلاحات حمایت به عمل آورد و به این صورت به رقابت با جریان پایداری و پایداری ها پرداخت.

این شرایط را می توان ناشی از عدم شکل گیری نظام حزبی کارآمد در این دانست. در اثر خلاء وجود و تأثیرگذاری نظام حزبی کارآمد و مورد پذیرش حاکمیت و تلاش به منظور مهندسی انتخابات از جانب نهادهایی خاص، چهره های وابسته به پایداری و اصولگرا در قالب و هیبت مستقلین به عرصه ی رقابت ورود نموده و با اغفال افکار عمومی و به اصطلاح یکی به میخ زدن و یکی به نعل توانستند به مجلس راه یابند یا شرایط رقابت برای اصلاح طلبان را به شدت محدود نمایند. در نتیجه 81 کرسی از کرسی های مجلس به مستقلین رسید.

در جریان انتخاب ریاست مجلس، به هیچ عنوان نمی توان به رأی مستقلین برای جریان یا شخص خاصی اعتماد و اطمینان قائل بود چرا که در جریان رایزنی ها و دیگر  اقدامات، رأی مستقلین به سمت جریانی سوق پیدا خواهد نمود که پیش بینی آن به غایت مشکل است، اما با توجه به تجارب پیشین که اکثریت قاطع مستقلین مجالس سابق، اصولگرایانی بوده اند که از ترس شکست و یا سود جویی از الگوی قومی و قبیله ای در حوزه ی انتخابیه ی خود در عرصه ی رقابت، به مجلس ورود پیدا کرده اند، می توان انتظار داشت رأی آنها بیشتر به سمت و سوی کاندیدای ریاست مجلسی است که اصولگرا باشد.

اما نکته ی مثبت مجلس دهم از این قرار است که هیچکدام از جریان ها و طیف ها اکثریت قاطع مجلس را در دست نداشته و یکه تاز نیست. نمایندگان اصلاح طلب در شرایطی که لاریجانی بر ریاست مجلس تکیه دارد، فرصت بیشتری برای اعتراض و انتقاد و نظارت بر امورات مجلس از جمله موضوع تحقیق و تفحص از نهادهای مقدس!!! دارند.

همچنین تلاش به منظور به دست گیری کمیسیون های تخصصی از جمله سیاست خارجی و اصل نود و... یک راهبرد مفید به منظور توانمندسازی مجلس و تأثیرگذاری بر خروجی مجلس است.

در کل می توان گفت مهم و اصل خروجی مجلس و ماهیت قوانین خروجی از مجلس است نه ریاست آن. امیدوارم که در مجلس دهم شاهد ریل گذاری های مفید و سودمند به منظور تسهیل توسعه ی همه جانبه و اصلاح امورات کشور باشیم.

جهانگیر حیدری؛دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک

 

نویسندگان

اوکسین ادز معتبرترین و بزرگترین سیستم کسب درآمد وبمسترها
  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :